Itt vagyunk április küszöbén, egyre jobb az idő, egyre több időt töltünk a természetben, és egyre gyakrabban motorozunk. De vajon mennyit tudunk arról, honnan is datálódik a motorozás története?
Kis motortörténeti kalauzunk elsőt részét olvashatjátok.
Az első motorkerékpár megalkotása a XIX. század második felére tehető. Nem egyértelmű azonban, hogy melyik dátumot tekintjük a legelső járgány megszületésének.
A legtöbb cikk az 1885-ös esztendőt említi, amikor a német Gottlieb Daimler (aki egyébként a négyütemű motort feltaláló Nicolaus Ottonak volt az asszisztense) megtervezte és megépítette az első olyan járművet a világon, amelyet belsőégésű motor hajtott.
Általában ugyan Daimlert említik a motorkerékpár feltalálójának, valójában azonban a kétkerekű, motormeghajtású járművek ötlete nem az ő fejéből pattant ki. Sylvester Roper már 1869-ben megalkotta a motorkerékpár egy kezdetleges formáját, de ennél még két évvel korábban, 1867-ben feltaláltak Franciaországban egy olyan kerékpárt, amely a motorbiciklik előfutárának tekinthető. Mivel e két utóbbi járgány gőzzel hajtott jármű volt, abban kiegyezhetünk, hogy a mai, benzinnel működő motorok atyja valóban Daimler.
A fent említett korai találmányok tulajdonképpen abból álltak, hogy kerékpárokat próbáltak alkalmassá tenni a belsőégésű motorok fogadására. Az első kereskedelmi forgalomba kerülő, tömegesen gyártott motorkerékpár az 1894-ben bemutatott Hildebrand & Wolfmüller volt. Tulajdonképpen az 1900-ig terjedő időszakot a motorok „feltalálási” időszakának tekinthetjük, és a „valódi” izgalmak csak ezután következtek.
A kalauz következő részében már a XX. századdal foglalkozunk.
Források:
http://inventors.about.com/od/mstartinventions/a/motorcycle.htm
http://voices.yahoo.com/inventions-series-3-invented-motorcycle-12197027.html