A több hónapos pihenés után motorodnak szüksége van az átvizsgálásra. Nagyon fontos, hogy mielőtt újra nekivágsz a nyári motoros túráknak, megnézd, hogy minden jól működik-e. Mindez segít a balesetek megelőzésében és a biztonságod megőrzésében.
Akkumulátor
Tisztítsd meg az akkumulátor csatlakozóit és ellenőrizd az elektrolit szintjét – amennyiben a sapka eltávolítható – és szükség szerint adj hozzá desztillált vizet. Ne feledd, hogy az elektrolit savat is tartalmaz, ezért kerüld vele a közvetlen érintkezést és viselj szemvédőt. A szódabikarbóna és a víz semlegesíti a savat. Amennyiben az akkumulátor nem volt a szerviz töltőn, akkor az akkumulátor nagy valószínűséggel gyenge lesz. Kapcsold be a gyújtást rövid időre és figyeld meg mennyire világítanak a fények. Ha a fény gyenge vagy egyáltalán nem kapcsolódik fel, akkor töltsd fel az akkumulátort. Ha az akkumulátor teljesen lemerült, akkor valószínűleg szulfatált és cserére szorul.
Üzemanyag
Hacsak nem teszel bele üzemanyag-stabilizáló anyagot a pihenési időszak előtt, a hónapok haladtával az üzemanyag elkezdhet lerakódni a karburátoros fúvókákba és a járatokba, így eltömítheti az injektorokat és az elektromos üzemanyag-szivattyúkat is. Távolítsd el a gázsapkát és nézz bele a tankba egy kis zseblámpával -először kapcsold fel, hogy elkerüld a szikrázást. Nézd meg, hogy van-e rozsda a tartályban és figyeld meg, hogy az üzemanyagon van-e lerakódás vagy egyéb szennyeződés. Szagold meg az üzemanyagot. Ha olyan szaga van, mint a régi lakknak, akkor valószínűleg az üzemanyag-ellátó rendszert ki kell üríteni, leöblíteni és az üzemanyagszűrőt ki kell cserélni. Ha a motorod nem indul, mivel el van dugulva az üzemanyag-ellátó rendszer, az alapos tisztítást igényel.
Ellenőrizd az olajszintet és nézd meg az olaj színét. Ha az olaj sötét színű vagy az olajszint alacsony, akkor indítás előtt cseréld az olajt és a szűrőt. Ha az olaj nem tűnik nagyon rossznak, akkor indítsd el a motort, hagyd, hogy felmelegedjen és a szennyeződések a felszínér kerüljenek, majd ürítsd ki.
Gumiabroncs
Ellenőrizd a gumiabroncsokon lévő repedéseket, kopásokat és sérüléseket. Az 5-6 évnél idősebb gumiabroncsokat érdemes lecserélni még akkor is, ha nem olyan kopottak. Alaposan vizsgáld meg a használati utasításban ajánlott nyomáson.
Folyadék
A folyadékkal hűtött motorok fagyálló folyadékát/hűtőfolyadékot legalább kétévente ellenőrizni, öblíteni és cserélni kell, mert a régi hűtőfolyadék korróziót okoz. Továbbá 5 évente cseréld ki a tömlőket, a hőfokszabályzót és a hűtősapkát is.
Fék
Ellenőrizd a fékbetéteket, a dobok kopásait és a forgórészeket. Ellenőrizd a fékfolyadékot, amelyet kétévente cserélni kell – ha sötét színűnek tűnik, akkor cseréld le.
Indítsd el a motort és hagyd, hogy lassan bemelegedjen. Ellenőrizd az összes vezérlőt, a fényt és a tartozékot, hogy minden biztosra működjön. Utazás előtt ezeknek a részeknek az ellenőrzése akár meg is menthetnek az utakon.
Mindig gurulj óvatosan!
Forrás:
http://www.roadrunner.travel/2017/04/03/get-your-bike-ready-for-summer/