A meleg nyári napok rég elmúltak, a városok utcáit most már inkább csak a futárok és néhány robogós rója, a nagy vasak tulajdonosai már javarészt álomba szenderítették masináikat. Bár még csak november van, az „elvonási tünetek” már most jelentkeznek, és hol van még a tavasz!?
Ha azonban azon kevesek közé tartozol, akik télen sem akarják letenni a motort, ne aggódj, a leghidegebb évszakban is vannak lehetőségek bőven. Az aszfalt ilyenkor már nem a barátunk, a terep azonban annál inkább.
A legnépszerűbb, földes pályán űzhető motorsport a krosszmotorozás, mely gyakorlatilag az erőnléti edzés és a vezetéstechnikai képzés tökéletes ötvözete. Nem véletlen, hogy a gyorsasági versenyzők is ezen szakágat választják edzés gyanánt. A krosszozás komoly fizikai állóképességet ad (és persze igényel is), hiszen közben az izmaid folyamatosan dolgoznak, és alapvetően több mozgást igényel, mint az utcai motorozás. Megtanulhatod, mi van akkor, ha megcsúszik a kerék, hogy mekkora jelentősége van annak, hogyan és mikor nyúlsz bele a fékbe, hogyan irányíthatod teljes testtel, mégis lazán a vasat, és még sorolhatnánk. Összességében számos olyan mozdulatot sajátíthatsz el készség szinten, aminek aztán utcai motorozás során is nagy hasznát veszed majd.
Hasonló műfaj a pitbike-ozás, ez a motorkerékpár fajta gyakorlatilag egy kicsinek tűnő krosszmotor (ám nem összetévesztendő a gyerekeknek való kis gépekkel). Nagyon jó élvezeti forrás ez is a hideg hónapokban, és egyre népszerűbb, olyannyira, hogy már bajnokságokat is rendeznek ebben a kategóriában.
De ott van még alternatívának a quadozás – talán ez osztja meg leginkább a közvéleményt. Van, akinek nagyon bejön, de van, aki egyszerűen nem tud vele megbarátkozni. Tény, hogy teljesen más jellegű vezetési stílust igényel, mint a kétkerekű járművek, hiszen itt négy keréken kell egy – sokak szerint – instabil szerkezetet terelgetni. Egy ilyen járművel aztán lehet dagonyázni, ha ügyes vagy, bármilyen terepen elközlekedhetsz vele. Ha egy picit is vonzanak az „őrültségek”, érdemes legalább egyszer kipróbálni.
És végül, de nem utolsó sorban, hallottatok már a jégmotorozásról? Természetesen ezt csak érdekességként említjük, hiszen nem egy elterjedt dolog (és valószínűleg nem is lesz az). Ez esetben a motorra szöges gumikat szerelnek, amelyek apró kis fogakként kapaszkodnak a jégbe, ezáltal gyakorlatilag ugyanúgy lehet a csúszós felületen motorozni, mint egy normál aszfalton. Őrület, nem?
Zárszóként egy jó tanács: ha motorozol télen, ha nem, a rendszeres testmozgást ne hanyagold el a „punnyadós hónapokban” se: a tested meghálálja majd, ha rendszeresen edzel – járj el úszni, edzőterembe, vagy végezz otthon tornagyakorlatokat, hogy ne „rozsdásodj be”. Így tavasszal sokkal könnyebb lesz mentálisan és fizikailag is visszaülnöd majd a motorra.