A motorozás alapvetően veszélyes üzem, ezt mindannyian tudjuk, akik ezt az életformát űzzük… No persze semmi szükség arra, hogy folyamatosan arra gondolj, „mi lesz, ha…”, sőt, nem is szabad ilyeneken morfondírozni, hiszen akkor pont az az élvezet vész el, ami miatt az egészet csinálod.
Van viszont pár dolog, amit érdemes helyre tenni fejben, ha úgy tetszik, elraktározni a tudatalattiban a fontosságukat, hogy Te magad lehess az, aki a lehető legminimálisabbra csökkented a baleseti kockázatot. Hiszen alapvetően nem attól lesz veszélyes a motorozás, hogy csak két kerék van alattunk, hogy nem véd a kasztni, nincs ott a légzsák…
A legveszélyesebb elem maga az emberi tényező – igen, rosszul hangzik, de ha ezt elismered, az már félsiker. Hiszen miből lehet a baj? A rajtunk kívül álló körülményeket most nem ide sorolva…
- Ha nem ismered a saját képességeidet, és túlvállalod magad – legyen szó arról, hogy milyen teljesítményű motort választasz, milyen sebességgel közlekedsz, és még sorolhatnánk. Ugyanígy a türelmetlenség, a túlzott vakmerőség, az „én vagyok az utak királya” effektus sem vezet semmi jóra. Viszont a „ló másik oldala”, a túlzott aggódás, félelem sem, mert az pedig leblokkol, és lehet, hogy még azt is rosszul csinálod, amit amúgy elméletben tökéletesen tudsz.
- Ha technikailag nem vagy a „topon”, tehát - akár alapvető - motorkezelési hiányosságokról is beszélhetünk. Érdemes ezt tréningeken fejleszteni, főleg, hogy egészen egyszerűen bizonytalanság-érzetet kelt, és akár egy teljesen hétköznapi szituáció is kész rémálom lehet – gondolj például a szűk helyeken való megfordulásra.
- Ha kialvatlanul, idegesen, betegen, vagy gyógyszerektől eltompultan vezetsz – hogy az egyéb „befolyásolt állapotokat” ne is említsük. Legyen benned annyi felelősség, hogy reálisan felméred a saját állapotodat, és ha szükséges, inkább hívsz egy taxit vagy mész tömegközlekedéssel.
- Ha nem foglalkozol megfelelően a motorod műszaki állapotával. Egy tropára ment gumi, egy technikai hiba könnyen „hozzásegít” a balesetveszélyes helyzet kialakulásához. Ne sajnáljuk az időt, pénzt rendesen karbantartani a gépet.
- És végül, de nem utolsó sorban, amiről már korábban is írtunk: ha nem jól méred fel a közlekedési helyzeteket: belemész egy kockázatos előzésbe, nem adod meg az elsőbbséget, figyelmen kívül hagyod a veszélyforrásokat. És persze mindez fordítva, tehát ha a többi közlekedő teszi ugyanezt.
Ez utóbbi az, ami ellen Te nem tehetsz semmit, a saját részedet viszont magad alakítod – elsősorban magadért!
A képek forrása:
http://presto-resto.com/wp-content/uploads/2014/02/Motorcycle-Riding-Photo.jpg,
http://www.vikingbags.com/blog/wp-content/uploads/2013/01/arc_curve.jpg