Az első tavaszi napsugarak szívet melengető hívására minden évben motorosok sokasága rajzik ki az utakra. A hosszú, hideg tél után nagyon jól esik újra a nyeregbe pattanni, ám van pár dolog, amire ilyenkor különösen ajánlott figyelni.
Először is a motorkerékpárt kell „gatyába rázni”, hiszen ha a technikával gond van, az neked is bajt okozhat. Ha előrelátó voltál, tisztán raktad el a téli pihenőre, ennek ellenére nem árt, ha egy alapos takarítással kezdesz. Ellenőrizd a gumiabroncsokat, fújd fel a megfelelő nyomásra. Ellenőrizd a féktárcsákat és a fékbetéteket, valamint a lánc állapotát is: csutakold le, ha lóg, állítsd be, és fúj be láncspray-vel. Fordíts figyelmet a kormánycsapágyakra, az esetlegesen hiányzó csavarok, alkatrészek ellenőrzésére, valamint az elektromos berendezéseket is vizsgáld meg, az akkumulátort is beleértve. Ha szükséges, pótold a folyadékokat, mint például a motorolaj, fékfolyadék, hűtőfolyadék. Ha úgy érzed, nem szívesen végzed el mindezt magad, vidd szervizbe a paripát, hogy tökéletes állapotban lévő géppel vághass neki a szezonnak.
Ha mindezek megvannak, és újra motorra ülsz, tartsd szem előtt, hogy - mivel valószínűleg hónapok óta nem motoroztál - elszoktál a vezetéstől. Hagyj magadnak idő arra, hogy visszarázódj. Gyakorolj, hogy újra eggyé válj a motoroddal, ha teheted, menj el egy vezetéstechnikai tréningre. Ilyenkor még nem feltétlenül szerencsés hosszabb túrákra indulni, eleinte elégedj meg rövidebb gurulásokkal.
Bár a levegő kellemesnek hat a téli mínuszok után, relatíve még hideg van. A végtagjaink könnyebben elgémberednek ilyenkor, vacogva a kezelőszervek működtetése is nehézkesebb, és a reakcióidőnk is lelassul. Az aszfalt hőmérséklete közel sem ideális még ilyenkor, hiszen a nap nem tudja azt kellően felmelegíteni. A tapadás így jóval kisebb, ezért ilyenkor még bánj óvatosan a gázzal. A csapadék is gyakoribb tavasszal, és könnyen lehet, hogy ami könnyed záporként indul, az havas esőbe vagy ónos esőbe torkollik. Ez a csapadék ráadásul elegyedik az olajfoltokkal, a kosszal és a sárral, csúszóssá téve az utat.
Ráadásul a fagyok, esők hatására az utak minősége is jelentősen leromlott. Kátyúk, repedések alakultak ki, amik kárt tehetnek a motorkerékpár futóművében, rosszabb esetben szép nagyot eshetsz miattuk, ráadásul a sós felszórás sem a gumiabroncs barátja.
Az egyik legnagyobb veszélyforrás pedig maga az emberi tényező: az autósok a téli hónapokban elszoktak a motorosok jelenlététől. Míg nyáron általános dolog a kétkerekűek közlekedése, ilyenkor szinte nem is számítanak ránk, ezért akarva-akaratlanul rossz manővereket tehetnek, eléd fordulhatnak. Figyelj te helyettük is!
Egyelőre tehát csak óvatosan. Ilyenkor még nem a száguldás a cél, hanem a józan, visszaszoktató közlekedés, így mire igazán jó idő lesz, már biztonsággal gyűjtheted a kilométereket.
Képek forrása: http://www.worldrider.com; flipsideadventuretravel.com