A Motoros Family-ről

Közösség

Friss topikok

  • Kocsó: Egy oktatótól hallottam azt a tippet, hogy sötétben rendszeres időközönként érdemes rövidet dudáln... (2015.01.20. 09:53) Éjszakai motorozás
  • cartshee: Mióta "megnyitották" előttünk a buszsávokat, azóta csodálatos a városban robogni.. vannak sűrűbb s... (2014.07.14. 14:18) Miért is jó robogózni?
  • Kelly és a szexi dög: és ez az autóvezetésre is igaz... (2014.05.19. 13:40) Vezetés? Technika?
  • torró: Hát igen. Nincs biztosíték arra, ha motorra ülsz bármi történhet. De ez igaz mindenre.Furcsa dolgo... (2014.05.18. 17:08) Miből van a baj?
  • DRacsi: 27 éve nyomom a városban, de amikor hátrafordultam mindig ráfutás lett belőle...... soha NE fordul... (2014.05.08. 14:41) Jó tanácsok városi közlekedéshez - motorosoknak

Nők a motorozás történetében

2015.04.10. 16:36 Motoros Family

A hölgyek tulajdonképpen ugyanolyan régóta motoroznak, mint a férfiak, és sosem voltak kevésbé merészek és bevállalósak, mint az erősebb nem tagjai.

Az 1800-as évek végén, 1900-as évek elején, az első motorkerékpárok megjelenésekor – amik alig voltak többek, mint motorral rendelkező biciklik – Amerikában nem szórakozási, hanem egyszerűen közlekedési eszköz volt ez, a családok anyagi okokból ezt vásárolták autó helyett (lényeges különbség volt a kettő ára között). Így akkor egyáltalán nem volt meglepő egy női vezető látványa.  

1909-ben például egy Harley-Davidson motorkerékpár 325 dollárba került, egy olcsónak számító Ford T-modell pedig pedig 850 dollárba. Vagy mondhatnánk úgy is, ez utóbbi ára egy évi fizetéssel volt egyenlő. Azonban a sorozatgyártás fellendülésével a T-modell ára 1915-re majdnem felére, 440 dollárra csökkent, így sokaknak elérhető közelségbe került. 1927-re ezt tovább (380 dollárra) csökkent. Végül egyre több és több autót adtak el, és egyre kevesebb motorkerékpárt.

Innentől kezdve a használat minősége és célja is megváltozott, a gépeket immár inkább hobbicélra, főleg férfiak vásárolták.   

Mégis, az első női pilóták is ekkoriban tették le névjegyünket a motorozás történetében, úgy mint Augusta és Adeline Van Buren, Theresa Wallach és Bessie Stringfield.

theresa-wallach.jpg

A Van Buren testvérek voltak az elsők, akik parttól partig beutazták Amerikát Indian Power Plus paripájuk nyergében 1916-ban. Emellett ők voltak az első nők, akik feljutottak a csúcsra a Pikes Peak-en, még ugyanebben az évben.

Az 1930-’40-es években az angol Theresa Wallach motorversenyeken való részvételével és hosszú távú utazásaival vált ismertté, emellett pedig motoros küldöncként szolgált a brit hadseregben a II. világháború alatt.

Az afroamerikai Bessie Stringfield – ugyanebben az időszakban – nyolc tereptúrát motorozott végig egyedül, és bejárta kétkerekűjén az Egyesült Államok dél-keleti részét is, ami akkoriban korántsem volt veszélytelen.

Dot Robinson nem csupán motorozott, de versenyzett is az 1930-as, ’40-es, ’50-es években, eljutva egészen az AMA enduró bajnoki címig. Tulajdonképpen ő volt az, aki ajtót nyitott a hölgyeknek a szervezett motorversenyek világába.

dot_robinson.jpg      

A II. világháborút követően pedig még több nőt magával ragadott a motorozás. Margaret Wilson egy közülük – ő több mint 550 000 mérföldet tett meg kétkerekűén, bebizonyítva, hogy a nők is ugyanolyan szenvedéllyel tudják művelni ezt a sportot, mint a férfiak.   

Az újabb korszakból Debbie Ewans a triálversenyeken való részvételével számított úttörőnek, az 1970-es évek végén sikeresen szerepelt az ilyen megmérettetéseken.

Ők azok a nők tehát, akik jelentősen hozzájárultak a motorozás történelméhez, kiérdemelve ezzel egy-egy helyet a Motorozás Hírességeinek Csarnokában (Motorcycle Hall of Fame).

Természetesen ma is sok olyan hölgy van, akit jogosan tekinthetünk méltó utódjaiknak, említhetjük például Ashley Fiolek-et, aki a motokrossz szakágban ért el szép sikereket. A leányzó – aki még most is csak 24 éves - 7 évesen kezdett motorozni, 2008-ban, rögtön az első újonc évében elnyerte az első helyet a női motokrossz bajnokságban, 2009-ben pedig a Honda csapat gyári pilótája lett. De ami igazán figyelemre méltó az ő történetében, hogy Ashley siket.

ashleyfiolek.jpg

De itt van még Leslie Porterfield is, akinek nevéhez három szárazföldi sebességrekord fűződik, és tagja a híres Bonneville-i „200 mérföld/órások klubjának”. 2008-ban nevezték az AMA Év női motorversenyzője címére.

Sarah Lezito-ban és Chesca Miles-ban nem csak az a közös, hogy mindketten elbűvölő fiatal hölgyek, de mindketten a stunt műfajában jeleskednek, férfiakat megszégyenítően bravúros ügyességgel kezelve a gépeiket.

Az utcai versenyek, az ír sorozat és a Man szigeti TT a világ legkeményebb megmérettetései között vannak, még az erősebbik nemnek is óriási kihívás, mégis, itt is akad egy-egy hölgy. Maria Costello 1997-ben kezdte pályafutását a Honda CB500 kupában, majd olyannyira belejött, hogy ma már az ő nevéhez fűződik a női körrekord a Man TT-n.

A mindössze 21 éves Jane Daniels az enduró szakág csillaga, a Husqvarna támogatottja, számos eredményéből kiemelendő a női enduró világkupa második helyezése.

Laia Sanz neve most már alighanem az egész világnak ismerősen cseng – a 2015-ös Dakar ralin a Honda színeiben versenyző hölgy az elismerésre méltó összetett 9. helyet szerezte meg.

laia-sanz-dakar-2015-1.jpg

Végül, hogy egy kicsit haza is beszéljünk – joggal – említsük meg a tehetséges Kis Viktóriát, aki nem csak idehaza halmoz sikert sikerre, de nemzetközi porondon is helyt áll – nem is akárhogyan! Neki köszönhetően már Ázsiában is ismerősen cseng a magyar himnusz, hiszen a Losail Ázsia Bajnokságban már korábban is több futamgyőzelemmel büszkélkedhetett, nemrég pedig megszerezte a bajnoki címet is.   

Minden korábbinál több hölgy választja a két kereket, és egy biztos, minden motoros nő – legyen szó a legelőször nyeregbe pattanó újonctól korunk csillagaiig – tovább színesíti és gazdagítja ezt a csodálatos világot.   

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://motorosfamily.blog.hu/api/trackback/id/tr217350298

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.