A Motoros Family-ről

Közösség

Friss topikok

  • Kocsó: Egy oktatótól hallottam azt a tippet, hogy sötétben rendszeres időközönként érdemes rövidet dudáln... (2015.01.20. 09:53) Éjszakai motorozás
  • cartshee: Mióta "megnyitották" előttünk a buszsávokat, azóta csodálatos a városban robogni.. vannak sűrűbb s... (2014.07.14. 14:18) Miért is jó robogózni?
  • Kelly és a szexi dög: és ez az autóvezetésre is igaz... (2014.05.19. 13:40) Vezetés? Technika?
  • torró: Hát igen. Nincs biztosíték arra, ha motorra ülsz bármi történhet. De ez igaz mindenre.Furcsa dolgo... (2014.05.18. 17:08) Miből van a baj?
  • DRacsi: 27 éve nyomom a városban, de amikor hátrafordultam mindig ráfutás lett belőle...... soha NE fordul... (2014.05.08. 14:41) Jó tanácsok városi közlekedéshez - motorosoknak

Tippek használt motor vásárlásához

2015.01.29. 12:34 Motoros Family

Szebbnél szebb új motorkerékpárok kínálják magukat a forgalmazók szalonjaiban, a legtöbben azonban mégis használt vasat választanak, amivel nincs is semmi baj, hiszen jóval kevesebb pénzből ugyanolyan mosolyt varázsolhatsz az arcodra, mintha épp a szalonból tolnál ki egy gépet.

A választás azonban több körültekintést igényel. Szeretnénk neked egy kis segítséget nyújtani abban, hogy mire is érdemes kiemelt figyelmet szentelni, hogy ne nyúlhass nagyon mellé.

used_motorbike.jpg

Az interneten rengeteg motorkerékpárt kínálnak eladásra. Naponta több tucat új hirdetés kerül fel, ezért légy türelmes, semmiképp ne kapkodd el a bizniszt. Olvass, nézegesd a fórumokat is a típushibákról, az egyes évjáratok sajátosságairól. Kérj képeket az eladóktól, lehetőleg minden oldalról és minél frissebbeket, az esetleges hibákról közelit is. Ha tudod, kérd ki egy jelenlegi tulaj véleményét. Az internet nem csak a gép megtalálására szolgál, hanem hasznos, nélkülözhetetlen infók beszerzésére is. De figyelem, az információk között is tudnod kell szelektálni!

Ha egy adott modellt választottál ki, érdemes több példányt is megnézni. Még jobb, ha ezt úgy össze tudod szervezni, hogy egy kör, egy nap alatt megnézd őket, vagy esetleg sikerül úgy leszervezni, hogy egy mindkettőtöknek megfelelő helyen (félúton) találkozzatok. Ám azért, mert 300 kilométert mentél, hogy megnézz egy paripát, még nem kötelező megvenned. Persze, ilyenkor sajnálod a pénzt és az időt is, de nagyságrendekkel többe fog kerülni, ha esetleg árnyékra vetődsz.

dsc00272.jpg

Légy óvatos: ne hagyd magad rábeszélni, hogyha esetleg az első benyomásod kifejezetten kellemetlen a vassal kapcsolatban. És ezzel elérkeztünk a használt motor biznisz egyik sarkalatos pontjához, mely az a bizonyos első benyomás. Nagyon fontos, hogy amikor először megpillantod a régi-új gépedet, jó érzések fogjanak el. Ha valamiért húzod a szád, miközben tolja ki a tulaj a fészerből, akkor már később hiába próbálod magadnak szépíteni a dolgot. Persze fordítva is igaz: attól, hogy első blikkre patika állapotú a gép, közelebbről vizsgálódva lehet, hogy lesznek részletek, amik elveszik a kedved. Kerüld a sufni-szagú megoldásokat, mivel a használt gépek esetében különösen fontos, hogy minél inkább gyári legyen. Persze ennek esélye a vas korának előrehaladtával egyre kisebb. Természetesen ez nem egy kipufogó-cserére vagy pár igényes extrára vonatkozik.

Tegyük fel, hogy elmész egy gépet személyesen megnézni. Már a körülmények rendkívül árulkodók lehetnek - mondhatni madarat tolláról, motort a tulajáról. Azért még ne fordulj sarkon a kapuban, ha nem szimpatikus a figura, akkor viszont már elkezdhetsz aggódni, ha még esetleg arra sem vette a fáradtságot, hogy lemossa a vasat eladás előtt. De akkor is nagyon elővigyázatosnak kell lenned, ha túl csili-vili a masina. Nehogy pár megtett kilométer után kezdjen szivárogni az olaj a teleszkópokból, a blokkból, a fékekből és így tovább. Még a motor beindítása előtt tedd oda a kezed a blokkhoz, hogy nem meleg-e: ha a tulaj nem sokkal előtte felmelegítette a gépet, lehetséges, hogy a hidegindítás problémás szertartás, ezt próbálta elfedni vele. Itt is figyelni kell az ellenkezőjére is: menj annyit a motorral, hogy üzemmeleg legyen, hogy tudd, úgy megfelelően viselkedik-e. Azt reméljük, mondanunk sem kell, hogy próbakör nélkül nehogy pénzt adj bármiért is.

30308-used-cpi-motorcycles-for-sale.jpg

Még a gurulás előtt alaposan járd körbe az alapjáraton dörmögő vasat: ügyelj a részletekre, vesd össze az előzetesen elmondottakkal, és ha valami nem úgy néz ki, ahogy azt beharangozták vagy új hibát találsz, nyugodtan alkudd bele az árba.

Mire is érdemes odafigyelni? Mindenekelőtt a blokkból érkező hangokra, zörejekre, mert ha ott valami nincs rendben, akkor akár a gép árát is ráköltheted a javíttatásra. Persze a rizikó itt is az évjárat (és persze a használat) függvénye, de próbáld kiszűrni az oda nem illő zajokat. A kétütemű erőforrás se, de a négyüzemű pláne ne csörögjön-zörögjön. Tudni kell azonban, hogy mi az, ami még belefér: ami egy Hondánál már bántja a fület, az lehet, hogy egy öreg Kawasaki esetében még elmegy. A legjobb, ha viszel magaddal valakit, aki olvas a motorblokkok kottájából, vagyis egy szerelőt. Akinek füle van ehhez, valószínűleg hamar megmondja, hogy számíthatsz-e valamelyik alkatrész cseréjére, és ez körülbelül mennyibe fog kerülni. Ezt az összeget bele is tudod alkudni a vételárba, ráadásul hitelesebb vagy, ha egy motoros szakival jelensz meg.

p1020882.JPG

Semmiképp se hagyja el kékes vagy fekete füst a kipufogót: előbbi esetében a gép eszi az olajat, utóbbinál pedig túl sok benzint kap a blokk. Természetesen kulcsfontosságúak a dőlésnyomok - különösen, ha a tulaj szerint még nem volt vízszintesben -, így kutass ezek után a kormányvégeken, a fék-és kuplungkaron, a lábtartókon, az idomok szélső pontjain, az indexeken, a tükrökön és így tovább.

use10.jpg

Aztán haladj szépen sorban: ellenőrizd a gumikat és a felniket. Előbbinél elég ritka használt vason a jó állapotú papucs. A felninek ne legyen megtörve az íve, ne legyen benyomódva: ennek vizsgálatához tedd az ujjad közel a felni pereméhez és forgasd meg a kereket. Ehhez kell egy középsztender és az említett segítő, aki lenyomja a gép hátulját. Egyébként se menj soha egyedül motort nézni: nem csak azért, mert az ilyesféle műveletekhez kell a segítség, hanem mert több szem többet lát, és ha arra van szükség, a másik le tud beszélni egy esetleges rossz döntésről.

Fontos a fékeket is közelebbről elemezgetni, mennyire és hogyan kopott a tárcsa, milyen a válla, nem használták-e vasig kopott betétekkel. Gyakori probléma a kormánycsapágy-kérdés: ne kotyogjon, lötyögjön. Megint csak le kell nyomni a gép hátulját, hogy a teleszkópnál fogva ezt ellenőrizni tudd. Vagy told neki első kerékkel valami akadálynak a motort, és ha érzel némi holtjátékot, akkor húzni kell rajta. Ugyanezt megteheted menet közben is az első fék segítségével. A hátsó lengőkarnak sem szabad oldalirányban mozognia, az első teleszkópok rugózása mellett pedig figyelj a valós csillapításra is.

motorcycle_chain_lube.jpg

Szintén sarkalatos pont a lánc, ami köztudottan folyamatos karbantartást igényel. Ha nagyon száraz, az azt jelenti, hogy a gazdi maximum csak fújni szokta, de nem takarítja. Figyelni kell rá, hogy vízszintesen ne nyúljon túl egy centinél többet, függőlegesen pedig legfeljebb 30-40mm-t mozogjon, különben csereérett, ami szintén zsebbe nyúlós. Ráadásul ezt csak lánckerekekkel együtt teheted meg, így ne feledkezz meg a fogak állapotáról sem. Menet közben ügyelj a váltó finomságára és a szerkezet felől érkező zajokra, mert ennek javítása sem olcsó mulatság.

Ha úgy érzed, mindezek alapján rendben van a vas és a próbakör is meggyőzött, - csak akkor - készítheted a pénzt. Ha nem lábon viszed haza legújabb kedvencedet, megfelelően rögzítsd a járművet – de csak óvatosan, nehogy összekarcold.

A válogatás során, bár távolinak tűnik, de fontos, hogy még a modell kiválasztása előtt gondold át, hogy tudsz-e majd alkatrészeket szerezni, hiszen ez egyes - például belpiacos - gépekhez nem egyszerű feladat. Ha kereskedésből nézted ki a kívánt portékát, általában felkészített állapotban vár majd rád a gép - de ugyanúgy légy óvatos, felkészült és nem utolsó sorban gyanakvó. És akkor nem nyúlhatsz mellé.

showroom.jpg

Kellemes keresgélést és sok szerencsét!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://motorosfamily.blog.hu/api/trackback/id/tr277114327

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.