A Motoros Family-ről

Közösség

Friss topikok

  • Kocsó: Egy oktatótól hallottam azt a tippet, hogy sötétben rendszeres időközönként érdemes rövidet dudáln... (2015.01.20. 09:53) Éjszakai motorozás
  • cartshee: Mióta "megnyitották" előttünk a buszsávokat, azóta csodálatos a városban robogni.. vannak sűrűbb s... (2014.07.14. 14:18) Miért is jó robogózni?
  • Kelly és a szexi dög: és ez az autóvezetésre is igaz... (2014.05.19. 13:40) Vezetés? Technika?
  • torró: Hát igen. Nincs biztosíték arra, ha motorra ülsz bármi történhet. De ez igaz mindenre.Furcsa dolgo... (2014.05.18. 17:08) Miből van a baj?
  • DRacsi: 27 éve nyomom a városban, de amikor hátrafordultam mindig ráfutás lett belőle...... soha NE fordul... (2014.05.08. 14:41) Jó tanácsok városi közlekedéshez - motorosoknak

Éjszakai motorozás

2014.11.26. 16:46 Motoros Family

A legtöbb ember nem puszta kedvtelésből pattan nyeregbe az éj sötétjében, ám mégis lehet jó és különleges élmény az éjszakai vezetés, ha szem előtt tartunk pár fontos dolgot.

4617737807_79e1691e66_z.jpg

Tudtad-e, hogy a vezető reakciója 90%-ban az észleléstől függ? Mivel éjjel a látás erősen korlátozott - a perifériás látás, a mélységészlelés és a színek felismerése romlik -, nehezebb időben észre venni a számunkra veszélyes tényezőket.  

Éppen ezért, először is, vegyél vissza a sebességből. A világosban még bevállalható tempó éjszaka már sok lehet, hiszen a sötétben a reakcióidő másfélszerese a nappal jellemző értéknek. Tompított fényszóró használatával a belátható útszakasz hossza mindössze 40-50 méter, távolsági fényszóróval pedig 120-150 méter. Az utadba kerülő akadályokat (kivilágítatlan közlekedők, útfelbontás, stb.) ezen a távolságon belül kell észlelned illetve szükség esetén kikerülnöd. Neked kell érezned, hogy mi az a tempó, ami mellett még biztonságosan tudsz közlekedni. Növeld a követési távolságot is.

IMG_6033.jpg

 

Éjszaka soha ne használj sötétített plexit vagy napellenzőt, napszemüveget. Ha úgy alakul, hogy előre tudod, rád fog sötétedni, vigyél magaddal tartalék színtelen plexit és cseréld le sötétedés előtt. Jó hatással van viszont a szemre a sárga lencsés szemüveg, ebben ugyanis a kék szín gyengébbnek hat, a többi szín viszont optikailag megvilágosodik, így kontrasztosabban látunk és javul a mélységészlelés. Ne vedd félvállról a szemed állapotát se: ha szemüveg szükséges a jobb látásodhoz, viseld is! 

Tartsd tisztán a plexit, mert a karcos, bogaras, koszos sisakrostély lényegesen rontja a látási viszonyokat. Ugyanez igaz a motorkerékpár fényszórójára is: a tiszta lámpa hatékonysága jóval nagyobb, mint a koszosé. A fényszóró megfelelő beállítására is ügyelni kell, hiszen ha túlságosan magasra világít a fénycsóva, az egyrészt zavarja a velünk szembe jövőket, másrészt pedig sötét marad előttünk az úttest. A helyes beállítás: állj egy falfelülettől 10 méterre, a tompított fényszóró fénycsóvájának kivetülése kb. 20 cm-rel legyen lejjebb, mint amilyen magasan a lámpád van.

nightDriving.jpg

Lakott területen kívül mindig a reflektort használd. Ha jönnek szembe, vagy közvetlenül valaki mögött haladsz, csak akkor kapcsold le. Ne nézz a szembejövő jármű fényszórójába, mert elvakít. Ilyenkor inkább kövesd a szemeddel az út jobb oldalát.

Fékezéskor az összeülő teleszkóp, kanyarban pedig a motorkerékpár bedöntése miatt lerövidül az előtted megvilágított úttest hossza, ezért a féktávokat vedd hosszabbra, hogy kisebbet bólintson a motor, és kanyarokban se dönts akkorákat.

Naplemente után gyorsan csökken a hőmérséklet - még nyáron is-, ezért kalkulálj ezzel (egyik korábbi, őszi motorozásról szóló cikkünkben már olvashattál erről). 

A kátyúkat, sárfelhordást, olajfoltokat sötétben nehezebb észrevenni, de attól még ott vannak. Lehetőleg ne az út szélén haladj, mert általában ott a legrosszabb az aszfalt (valamint esélyes, hogy saras, esetleg csúszós falevelekkel szórt az út), másrészt váratlan akadály felbukkanása esetén ott a legkisebb az esélyed, hogy kikerüld.

Reflective-Gear-11001.jpg

Álmosan, fáradtan, dekoncentráltan soha ne vezess! Ez természetesen a nappali motorozásra is igaz, de éjszaka hatványozottan.Tudtad, hogy ha két órán keresztül vezetsz autópályán éjszaka, fáradtan, az olyan, mintha részegen pattannál nyeregbe? Ez derült ki egy holland egyetemi kísérletből. A tesztalanyoknak 2, 4 és 8 órát kellett autót vezetniük éjjel, állandó 130 km/órás sebességgel. Már az első két óra után olyan hibákat vétettek, mint 0,05%-os véralkoholszintnél, négy és fél óra után pedig ez 0,1%-os értéknek felelt meg, tehát mintha legurítottak volna 1,5 dl röviditalt indulás előtt egy órával. Ijesztő eredmény. Tehát ha úgy érzed, "nem vagy 100%-os", állj meg kicsit, mozgasd meg magad, igyál egy kávét (és sok vizet!), frissítsd fel magad. 

A láthatóság fokozása is nagyon lényeges tényező! Egy motorkerékpárt méreteinél fogva eleve nehezebb észrevenni, ezért használj hi-vis (láthatósági, magyarul rikító színű) felszereléseket. Ma már nem ciki, sőt, nagyon is divatosak ezek a kiegészítők, és bizony sokkal feltűnőbbek vagyunk benne, ami adott esetben életmentő lehet. Nagyon jól néznek ki a fluo sisakok, dzsekik, pántok, de akár egy olcsó mellény is megteszi, a lényeg, hogy már messziről lássanak.

TX,LO,AL,MS,WV,V,TN,NY,NH,VT,MA,USA 041.JPG

És végül, de nem utolsó sorban, ne felejtsük el, a vadállatok - őzek, szarvasok, nyulak, vaddisznók - ilyenkor aktívak, bármikor eléd toppanhatnak. Sajnos ez kivédhetetlen, ezért hajts lassabban, és ha módod van rá, menj inkább autópályán, és kerüld el az erdőkön, mezőkön keresztül vezető, kihalt országutakat. 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://motorosfamily.blog.hu/api/trackback/id/tr756933849

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kocsó 2015.01.20. 09:53:26

Egy oktatótól hallottam azt a tippet, hogy sötétben rendszeres időközönként érdemes rövidet dudálni, amikor nincs rajtam kívül forgalom az úton, mert ez a vadaknak segít abban, hogy jobban bemérjék a távolságomat és a sebességemet...