A Motoros Family-ről

Közösség

Friss topikok

  • Kocsó: Egy oktatótól hallottam azt a tippet, hogy sötétben rendszeres időközönként érdemes rövidet dudáln... (2015.01.20. 09:53) Éjszakai motorozás
  • cartshee: Mióta "megnyitották" előttünk a buszsávokat, azóta csodálatos a városban robogni.. vannak sűrűbb s... (2014.07.14. 14:18) Miért is jó robogózni?
  • Kelly és a szexi dög: és ez az autóvezetésre is igaz... (2014.05.19. 13:40) Vezetés? Technika?
  • torró: Hát igen. Nincs biztosíték arra, ha motorra ülsz bármi történhet. De ez igaz mindenre.Furcsa dolgo... (2014.05.18. 17:08) Miből van a baj?
  • DRacsi: 27 éve nyomom a városban, de amikor hátrafordultam mindig ráfutás lett belőle...... soha NE fordul... (2014.05.08. 14:41) Jó tanácsok városi közlekedéshez - motorosoknak

Tippek téli motortároláshoz - II. rész

2014.11.03. 10:12 Motoros Family

Miután sikerült megtalálnod az ideális téli tároló helyet, szépen letisztogattad a motort és elvégezted rajta az alapvető karbantartási munkákat, nem feltétlenül kell hónapokra megfeledkezned róla és magára hagynod.  Ha mély álomba is szenderítetted kedvencedet, időnként nyugodtan „meglátogathatod”, sőt, érdemes olykor megnyomkodni-húzogatni a fékeket, kuplungkart, teleszkópokat. Ha oldalsztenderen pihen a motorkerékpár, akkor a gumik deformálódását elkerülendő tologasd kicsit. De még jobb, ha középállványra vagy motoremelő állványra teszed, hiszen ez utóbbi esetben egyik abroncs sem ér a földhöz, és így biztosan nem is deformálódik el. Ha középsztenderen áll, dolgoztasd meg az egész hajtást: rakd kettesbe a váltót és engedd rá finoman a kuplungot - így biztos, hogy semmi sem megy tönkre az állásban. Egyébként is ajánlatos kéthetente beröffenteni a szerkezetet.

Ha beindítottad, hagyd felmelegedni egészen üzemi hőfokra, mondjuk, amíg a ventillátor be nem kapcsol - főleg a gyertyák nem szeretik, ha még hidegen állítod le. Ez nagyjából negyed órát szokott igénybe venni, és ennyi idő alatt szépen felhevül a vas, a kipufogó is kidolgozza a kondenzvizet, tehát rendeltetésszerűen működik, nem krahácsol. De figyelem, közben ne felejts el szellőztetni! 

winter-prep.jpg

 

A kipufogó végét érdemes betömni valamivel, hogy a párás levegő ne jusson be a blokkhoz, ahol könnyen rozsdásodást okozhat. Lehet kapni „gyári” kipufogódugót, de egy rongy is pont megteszi. Szintén a korróziót elkerülendő érdemes átmosni a henger falát egy kis olajjal (egy-két köbcenti) a gyertyanyíláson keresztül, ez inkább az öregebb kétüteműekre igaz.

Ajánlatos a tankot csurig tölteni, hogy a benzin kiszorítsa a levegőt, meggátolva ezzel a korróziót. A karburátoros motorokból viszont épp ellenkezőleg, le kell engedni a benzint, még a karburátorból is (mivel az üzemanyag adalékai a hosszú állás során lerakódhatnak az úszóházban, eltömítve a benzin útját). Ez a módszer csak fűtött garázsban jelent megoldást, ahol a párás levegő nem kezdi ki belülről a tankot. A teli tankkal, hidegben álló motorok esetében szükség van egy speciális adalékra a benzinbe, amely meggátolja az említett karburátor dugulást – így jó eséllyel beindul a vas tavasszal.

winterizing_motorcycle.jpg

Az egyik legfontosabb téli teendő az akkumulátor karbantartása. Az egyik módszer erre is az időnkénti beindítás. Ez persze az előbb említett szellőztetéssel jár, és azzal, hogy - a tele tankkal hibernált gépeknél - időnként után kell tölteni egy kis benzint. Ha ezt macerásnak találod, érdemes elgondolkodnod egy csepptöltő vásárlásán, melynek ára nagyjából 5-25 ezer forint között alakul. Ezt azonban – jó esetben - csak egyszer kell megvenned, tehát gondold át, hogy számodra behozza-e az árát azzal, hogy meghosszabbítod vele pár akku életét.

A régi típusú, savas akksiknál ne feledkezz meg a desztillált víz pótlásáról a téli időszakban, ahogy a fűtetlen helyiségben tárolt motorok esetében a fagyálló folyadékról se (amit kétévente kell cserélni), mert annak bizony csúnya (zsebbe nyúlós) vége lehet.

A fékfolyadékok élettartama is két évre tehető, míg a fékcsövek – papíron - általában négy szezont bírnak. Az ezekkel kapcsolatos teendőket is érdemes a holtszezonban elintézni, ha éppen aktuális, de a motorolaj cseréjéről megoszlanak a vélemények. Egyesek még a téli pihenő előtt lecseréltetik. Ez alapvetően ma már nem káros, mert a korszerű, minőségi olajok nem öregszenek a pár hónapos állás során, de a ráérsz vele a szezon kezdetén is. Egyébként évente, vagy általában maximum 10-12 ezer kilométerenként meg kell ejteni az olaj-olajszűrő cseréjét. Ha a felsorolt teendőket elvégzed vagy megcsináltatod, akkor nagy valószínűséggel, tavasszal, az első gurulás előtt nem ér majd meglepetés.

Otto Brothers Honda Snow Covered Bike.png

 

A legfontosabb tehát az akkumulátor és a folyadékok (olajok, fagyálló) felügyelete, de nem árt, ha odafigyelsz a vas legnagyobb ellenségére, a rozsdára is! Az apróbb finomságokat pedig külön „megköszöni” majd a motorod.

Ha elvégzed ezeket a műveleteket, tavasszal nyugodtan tolhatod a napfényre a paripát, legfeljebb egy portörlésre lesz szükség, és már indulhatsz is. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://motorosfamily.blog.hu/api/trackback/id/tr446859153

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.