Nemrégiben motoros nyílt napot tartottak a Hungaroringen, ahol - mint ilyenkor lenni szokott, az esemény ugyanis nem ritka - több tucat motoros próbálta ki, mit tud zárt pályán. Úgy alakult, hogy kivittem egy - hogy is mondjam, nem igazán a motoros szférában mozgó lány ismerősömet, aki pár ide-oda pillantás után feltette a "nagy kérdést": "Ugyan mi a jó ebben?" A kérdés nagyon jó, de nem kellett sokat gondolkodnom, hogy soroljam neki...
Ugyanúgy, ahogy az utcai motorozásnak vagy a túrázásnak, a pályamotorozásnak is megvan a maga varázsa. Itt ellenőrzött körülmények között, teljes biztonságban próbálhatod ki, mit tud a géped... meg persze Te magad. Nem a Hungárián kell "racingolni", hanem itt, mert itt aztán húzhatod neki, és a közúttal ellentétben nem fog eléd senki kikanyarodni, nem lépnek le a zebránál, nem mész bele egy méretes kátyúba, és még sorolhatnám... Könnyített pályának hangzik? Nem az. Nem véletlen, hogy sok "utcai vagány" a pályán már nem is olyan vagány. Az ilyen típus valószínűleg nem is tud annyira motorozni, mint ahogy gondolja vagy szeretné.
Már csak ezért is érdemes kipróbálni és fejleszteni magad egy versenypályán: akár hiszed, akár nem, olyan tapasztalatokat tudsz itt szerezni, amiknek később a közúton is hasznát veszed - még jobban összehangolódtok a gépeddel, megismered a reakcióit gyors tempónál, ráérzel a féktávokra, egyszerűen stabilabban fogsz motorozni.
Nem, nem muszáj egyből a Hungaroringre menni, és megdönteni a körrekordot, szó sincs erről. Vannak idehaza kisebb pályák is, ahol nem is lehet például 200-zal menni. Ezek ideálisak kezdőknek is, de tökéletesek arra, hogy ráhangolódj a dologra. Aztán, ha már úgy érzed, hogy több van benned, lehet az egyre nagyobb pályák felé kacsingatni.
Van pár dolog, amire érdemes figyelni, de alapvetően nem kell "túlmisztifikálni" a pályázás-témát, hiszen ha betartod az alapszabályokat, még mindig ezerszer biztonságosabb körülmények között motorozol, mint Budapesten egy átlagos hétköznapon.
A motorod műszaki állapota mindig legyen megfelelő, ahogyan a Tiéd is - lehetőleg legyél kipihent, koncentrált, egyél-igyál, no meg persze húzd fel a megfelelő védőfelszerelést. Olyan tempóban menj, ahogy jónak érzed (nyilván nem 40-nel, de érted...), a gyorsabbak úgyis meg fognak előzni, szóval nincs ezzel semmi baj. Majd szépen fokozatosan felgyorsulsz. Viszont menj kiszámíthatóan, ne csellengj ide-oda. Ha segítségre van szükséged, kérdezz nyugodtan a tapasztaltabbaktól (legjobb esetben instruktoroktól). Ha pedig fáradt vagy, gyere le, és tarts szünetet - nem lóverseny ez, a lényeg, hogy jól érezd magad, semmi sem kötelező! Ha úgy érzed, hogy már nem akaródzik az az utolsó kör, akkor hagyd abba.
Folyamatosan, szinte minden pályán vannak nyílt napok (és sokszor kifejezett tréningek is, szakképzett instruktorokkal), nézelődj, és válaszd azt, ami a legszimpatikusabb.
Tehát pályára fel, éld ki MotoGP-s hajlamaidat, élvezd... és közben fejlődj!
A képek forrása: tesztmotor.hu