Nagyon ritka, hogy egy motort egész évben rendszeresen használjanak, legalábbis a mi éghajlatunkon nem sok vasat nyúznak 12 hónapon keresztül. Talán csak a futárok, az elvetemült krosszosok és endurósok, no meg az igazi Simsonosok húzzák a gázt megállás nélkül. A nagymotornak mondható utcai gépek túlnyomó része szinte fél éven keresztül egyszerűen álló helyzetben pihen és akkor a szezon közbeni ácsorgást bele sem számoltuk. Igaz, utóbbi esetben nem igényel speciális törődést a vas, de a hosszú téli álom során jobban teszed, ha odafigyelsz rá - nehogy az első tavaszi napsugarak hívogatására hiába nyomkodd a „Start” gombot.
Ha azt akarod, hogy jövőre már az első bevetésen számíthass kedvencedre, akkor jó kezekbe kell adnod - ami lehet a sajátod, de megbízhatsz mást is a motor szakszerű felügyeletével. Ezt kell először eldöntened. Ez pedig nagyon körülmény-függő: hiszen például ha valakinek nincs a városban olyan helye, ahol huzamosabb ideig beltéren tárolhatná a motorját, esetleg nem akarja azt, hogy kinézzék a rosszfiúk a mélygarázsban, vagy ha valaki csak a szakikban bízik meg, annak érdemes elgondolkodnia a „máshol tárolós” megoldásokon. Persze, az utóbbi típus ellenkezőjével is találkozhatunk: van, aki csak magában bízik, és esze ágában sincs a gépét hónapokig "idegenben" tartani. A téli tárolós szolgáltatások, mint majdnem minden szolgáltatás, természetesen pénzbe kerülnek. Egyes szervizeknél, szalonoknál a téli tárolás díja tizenezrekre is rúghat havonta - eközben persze, odafigyelnek a vasra. De akadnak azért párezres ajánlatok is, ahol szintén nem feledkeznek meg hetekre a motorról - ilyenekre kellene rámenned, hogyha erre az időszakra mindenképp szakítanod kell a társaddal.
Ha az otthoni tárolás mellett döntesz, érdemes fűtött, de legalábbis nem túl hideg helyiségben elhelyezned a gépet. Egy pincénél, melyben még kazán is van, nincs és nem is kell jobb. De az is egy megoldás, ha radiátort szereltetsz a garázsba. Bár plusz egy helyiség fűtése extra költség, ennél nagyobb baj lehet, ha a motornak a szabad ég alatt kell áttelelnie. Ilyen esetben tényleg szükség van egy jófajta, vízzáró, ugyanakkor szellőző motortakaró ponyvára (ami még beltéren sem árthat). Viszont költségcsökkentés címszóval nehogy fóliával takard le a vasat, mert bepárásodik, ezzel számos hibalehetőséggel veszélyeztetve járművedet.
Akárhogy is legyen, akárhol is tárold télen a motorodat, az első lépés egy alapos tisztítás. Ugye te sem szeretnéd márciusban a több hónapos koszt vakargatni a gépedről? A „fürdetésnél” szentelj különös figyelmet a népszerűtlenebb részletekre is, nevezetesen a láncra. Egyes vélemények szerint a láncápolás olyan, mint a hajmosás: a túlzott gondoskodás éppoly' ártalmas lehet, mint az elhanyagolás. Bár a láncnak az az igazi, amikor "tocsog a mocsokban", télire nem kell "hasznosan piszkosnak" lennie. Tisztítás után feltétlenül fújd be láncspray-vel, mintha motorozni indulnál. A pucolásra, ugye, kínálja magát a boltok polcain található lánctisztító spray, de a brigéciol is tökéletes a feladatra. Csak benzinnel ne próbálkozz, mert az kikezdi az O-gyűrűs láncok gumitömítéseit. Ha tényleg nincs más, még az olaj is megteszi, hogy átforgasd vele egyszer-kétszer a szemeket.
Ezenkívül még olyan apró simításokat is elvégezhetsz, mint a gumi-, műanyag-, valamint mechanikus alkatrészek szilikonozása (egyszerűen spray-vel), a krómozott részek krómápolózása (ez inkább öregebb vagy kint tárolt vasaknál fontos), a bowdenek zsírozása, olajozása (elég lehet csak az elejét, nem szükséges átfolyatni az egészen), továbbá a műbőr ülés is megköszöni, ha fújsz rá egy kis szilikont.
Természetesen ez még nem minden, cikkünk hamarosan folytatódik. Látogassatok vissza!